söndag 28 oktober 2012

En solig guld-dag

Idag har jag vävt in guld i väven.
Det har varit lite klurigt, men till slut blev det glitter på vågorna.


Jag kommer att tänka på den långa vägen till väven,
 när jag ser ljuset sila in genom alla trådarna.
Damastsolven med extra stora ögon för mönstervävningen,
bakom skeden som slår ihop inslagen.



De långa mönstersolven som är där bakom,
med små ögon för att kunna lyfta trådarna med precision.



De är anknutna till harneskvarpen som är vävarens förlängda armar. -
alltså sitter jag med 356 armar som når till en trådgrupp ett par meter
längre bort och lyfter dem en och en :)



För att trådarna skall återgå till normalläge har de tyngder - lod,
som pinglar så glatt då man väver.



Blev du yr?
Det är inget mot det du blir när du skall trä detta
och när varpen skall igenom alla dessa solv
och ont i ryggen det kan jag lova.
Då får ingen störa,
för fel får det inte bli - då är det bara att börja om.














2 kommentarer:

  1. jag kommer ihåg att vi lekt bland dina vävstolar, pingelingandet av de där tyngderna.

    SvaraRadera
  2. ....jag med, kurragömma, skattjakt...
    Vackert med blått och guld, känns kungligt på nått vis.
    Lycka till!
    Anna

    SvaraRadera